PRESSMEDDELANDE 2021-04-01

Hammars Tonics prisas med fem medaljer i internationell tonictävling

Idag meddelar den internationella dryckesbranschtidningen The Spirits Business resultatet i The Tonic & Mixer Masters: Hammars Tonics från Hammars Bryggeri kammar hem hela fem medaljer: fyra guld och ett silver.

Hammars Tonics prisas med fem medaljer i internationell tonictävling

The Spirits Business Masters är en av världens mest ansedda branschtävlingar. I tävlingarna provar en elitjury genom blindprovning sig fram bland internationella topproducenters tävlande drycker, bland annat i kategorierna gin, vodka och whisky. Som en del av den svenska ginvågen så har flera svenska craftdestillerier placerat sig högt i tävlingarna de senaste åren.

Nu sällar sig Hammars Bryggeri till skaran av svenska kvalitetsproducenter som också prisas internationellt. Men denna gång alltså i den första tävlingen någonsin för tonics och drink mixers. Tävlingen lockade bidrag från hela världen.

– ”Det var fantastiskt att se så många högkvalitativa produkter erbjuda så mycket valmöjlighet till konsumenterna,” kommenterar Tobias Gorn, en av tävlingens jurymedlemmar. ”Framtiden ser väldigt ljus ut.”

Hammars Bryggeri tävlade med fem smaker i tävlingen. Alla blev prisade av juryn, vilket ledde till att Hammars Bryggeri kammade hem flest medaljer av alla tonics i tävlingen. I kategorin Indian Tonic vann Hammars Tonic Original guld. I kategorin ’Smaksatta Tonics’ vann företaget hela tre guldmedaljer – för sin Pink Grapefruit & Hibiscus, Lemongrass & Mint och för den nya Elderflower Power. Till sist vann Hammars Tonic Original Zero ett silver i kategorin Light/Slimline/Lågkalori Tonic.

– ”Det här är ett första kvitto på att vi verkligen hör hemma i det internationella toppskiktet av hantverkstonic” säger Robert Henrysson, VD på Hammars Bryggeri. ”De flesta andra producenterna är alla en bra del större och mer etablerade än oss – och många är så otroligt bra – så vi är bara jättestolta.”

Först sent vintern 2019, efter en lång läroprocess och mycket förarbete, lanserade Hammars Bryggeri sin första serie tonics. Det tog nästan två år att arbeta sig fram till sin första serie av mixers som tog sin inspiration i bryggeriets historik sedan 1904, men också utmanade de mer etablerade aktörerna med smak och formspråk. ”Old traditions, young attitude” låter ledorden.

Hammars Bryggeri är ett av Sveriges äldsta bryggerier, beläget vid Vätterns strand i Hammar utanför Askersund. Sedan starten för mer än hundra år sedan – på vinden till bostadshuset bredvid det nuvarande bryggeriet – har man tillverkat svagdricka, läskedryck och tappat mineralvatten enligt gamla hantverksmässiga metoder. Metoderna lever kvar än idag i det lilla bryggeriet. De kokar sin egen sockerlag och brygger alltid små serier. Alltid med stor passion för resultatet.

Hammars Tonics är bryggeriets första steg in i den globalt starkt växande marknaden för premiumdrycker. Och hittills har bolagets tonics bara gått att få tag på i vissa butiker i Sverige.

–”Pandemin har naturligtvis gjort det svårt för oss att nå ut till barer och restauranger både i Sverige och utomlands. Vi hoppas och tror att 2021 kommer att ändra på det,” säger Robert Henrysson. ”Tävlingen är ett viktigt sammanhang att synas i då inköpare och intressenter från 150 länder kan ta del av våra framgångar via The Spirit Business globala tryckta magasin och digitala kanaler. Även våra nya distributörer i Tyskland och Danmark kommer naturligtvis att få bra stöd av dessa framgångar i sin bearbetning av marknaden. Vi tror att de kan få sällskap på ytterligare några nyckelmarknader nu när det finns möjlighet att exporten tar fart igen efter pandemin,” avslutar Robert Henrysson.


Show more