PRESSMEDDELANDE

Strategiskt samarbete kring profildrycker med ledande aktören Karamello

Hammars Bryggeri har idag ingått ett avtal med Linköpingsföretaget Karamello avseende försäljning av profildrycker. Karamello är idag en av de största aktörerna på marknaden för profilkonfektyr, med en årlig omsättning på över 60 miljoner.

Robert Henrysson, ägare till Hammars Bryggeri, kommenterar:  

– Sedan vi tog över bryggeriet hösten 2016 så har vårt fokus varit att jobba med Hammars unika smaker och värderingar och att sätta vår uppdaterade varumärkesidentitet på marknaden. Vi har ett arv och en tradition att varsamt förvalta och föra in i framtiden. Det har varit och är vårt viktigaste uppdrag. Vi har under den här tiden haft en hel del profildryckskunder, och de har varit viktiga för oss. Men det är inte vår styrka att sälja mot den marknaden.

– Samarbetet med marknadsledare Karamello ger oss nu en möjlighet att adressera detta stora segment mycket starkare än vad vi själva kan. Samtidigt ger det också mig och mitt team en möjlighet att fokusera på varumärkesbyggande och utveckling av vår fabrik här i Hammar. Vad gäller det nytecknade samarbetsavtalet så är det som så att Karamellos filosofi och kultur rimmar väldigt väl med vår. Detta visade sig väldigt tidigt i våra diskussioner. Avtalet känns mer som en självklarhet än en affärsuppgörelse, säger Robert Henrysson.

Den första delen i samarbetet mellan Karamello och Hammars Bryggeri handlar om vad som i branschen kallas för private label. ­I enklare ordalag ett sätt för företag att kommunicera sitt varumärke via konsumentprodukter. 

– Vi har lagt mycket tid och energi på att hitta en dryckesleverantör som kompletterar vårt konfektyrssortiment. Vårt varumärke står framför allt för kvalitet och vi är banne mig på tårna varje dag för att först möta våra kunders behov och därefter överträffa deras förväntningar. Hammars Bryggeri är precis som vi ett entreprenörsdrivet företag.  Det ser jag en klar fördel i. Förståelsen för att man emellanåt behöver vika sig dubbel finns där – vi kommer aldrig att behöva sälja in idéer till varandra, säger Henrik Hovlind.

– Alltfler företag inser vikten av att hitta sin smakprofil. Det är kul – och väldigt logiskt. Varför ska smaksinnet ignoreras när det samtidigt är så självklart att den 

Henrik Hovlind, försäljningschef på Karamello, är märkbart nöjd:

grafiska profilen hänger ihop med ljudloggan? Du kommer inte närmare dina kunder än när de faktiskt stoppar ditt varumärke i munnen. Klart att det då är viktigt att smakupplevelsen är den rätta. Och nu kan vi äntligen erbjuda drycker till vår konfektyr, säger Henrik Hovlind.

Kunder som är intresserade av profilprodukter baserade på Hammars drycker är välkomna att kontakta Karamello på info@karamello.com

 


Show more